یازدهمین همایش دانش‌افزایی و هم‌اندیشی مدارس سلام، ۲۰ و ۲۱ دی‌ماه در مدرسه‌ سلام گلبانگ برگزار شد.

بازتاب و جزئیات بیشتر این رویداد در خبرگزاری‌های مهر، ایسنا، امتداد نیوز، مردم نیوز، تیتر اول، باشگاه خبرنگاران جوان و سایت تحلیلی خبری الف ، رسمی منتشر شد.

دکتر توفیق حدادی در حاشیه‌ یازدهیمن همایش دانش‌افزایی و هم‌اندیشی مدارس سلام در مورد اشکلات فراروی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اجرای این سند، با موانع متعددی روبه‌روست که مهم‌ترین آن بودجه است. بودجه‌ این نهاد به زحمت کفاف امور جاری آن را می‌دهد و در نتیجه برای کارهای زیربنایی و مخصوصا ارتقا و توانمندسازی نیروهای انسانی برای نیل به اهداف عالی این سند، توانی برای این وزارت‌خانه باقی نمی‌ماند.
وی که دکترای علوم رفتاری از جی‌آراس اروپا، دارد، ادامه داد: اما مدارس خصوصی که به عنوان بازویی برای کمک به آموزش و پروش شروع به کار کرده‌اند، برای باقی ماندن در بازار آموزش نیاز دارند که خدمات بهتری را به مردم و متقاضیان ارائه کنند. از این رو برای این مدارس، سطح کیفی آموزش بسیار حیاتی است و توجه به سندهای بالادستی برایشان بیش از دیگران اولویت دارد و باید برای این که مطابق سند تحول بنیادین ایران مقام نخست خدمات آموزشی را در خاورمیانه داشته باشد پیش‌قدم باشند.
این کارشناس مسائل آموزش و پرورش، دوره‌های دی‌ماه و اردیبهشت‌ماه دانش‌افزایی و هم‌اندیشی مدارس سلام را در راستای همین امر ارزیابی کرد و گفت: این برنامه‌ها که مطابق سند تحول بنیادین، در ساحت‌های گوناگون برای همکاران فرهنگی برنامه‌ریزی و تنظیم شده است، گرچه در بخش خصوصی برگزار می‌شود، اما به دو طریق به آموزش و پرورش دولتی قابل انتقال است: نخست این که بخشی از حاضران در این مجموعه، در مدارس دولتی نیز مشغول به کار هستند و می‌توانند سفیران این آموزش‌ها به دیگران باشند؛ و از دیگر این که علاوه بر بازتاب‌های رسانه‌ها، ما می‌کوشیم با دعوت از مدیران و مسئولان آموزش و پرورش، و نیز ارسال این اطلاعات به نهادهای مربوطه، این حرکت را تعمیم دهیم و یا دستکم بستری را فراهم کنیم تا نظام آموزش و پرورش دولتی نیز وارد این عرصه بشود.

درگیر تابوها نشویم/ «تعطیلات تابستانی» را با مقتضیات امروز نمی توان قرائت کرد

دکتر علی عبدالعالی در حاشیه یازدهیمن سمینار دانش افزایی و هم اندیشی مدرسه ها سلام در مورد معایب و مزایای طرح تعطیلات زمستانی که این روزها مطرح هست، به خبرنگار راهنمای سفر من اظهار کرد: در زیادی از امور و من جمله در آموزش و پرورش، ما درگیر تابوهایی می گردیم

دکتر علی عبدالعالی در حاشیه یازدهیمن سمینار دانش افزایی و هم اندیشی مدرسه ها سلام در مورد معایب و مزایای طرح تعطیلات زمستانی که این روزها مطرح هست، به خبرنگار راهنمای سفر من اظهار کرد: در زیادی از امور و من جمله در آموزش و پرورش، ما درگیر تابوهایی می گردیم که برای خودمان درست کرده ایم و از این غافل می گردیم که فلسفه و ریشه رخدادهای چه بوده هست و روی بعضی از تصمیات پافشاری می نماییم. یکی از این تصمیات و تابوها، تعطیلات تابستانی هست. از خودمان نمی پرسیم که تعطیل بودن مدرسه ها در تابستان و جاری بودن تعلیم پرورش در بهار و پاییز و زمستان در کجا ریشه دارد و به چه سبب رخ داده هست. حالا سال ها از این روزگار گذشته و جهان و مقتضیاتش عوض شده. اما هنوز که هنوز هست تعطیلات تابستانی را به چشم وحی منزل می نگریم.
این کارشناس مسائل آموزشی دنبال کرد: ابتدا باید بنای استحکام تعلیم پرورش در زیادی از حوزه ها و فضاها تماما خراب و پس از آن بازسازی گردد. این همان دگرگونی بنیادین هست. باید با مقتضیات جدید در مورد تعطیلات تصمیم گیری گردد. باید بنا به شرایط مکانی و زمانی امروز، در مورد توزیع تعطیلات در طول سال برنامه ریزی کنیم. هیچ اصل و تابویی در مورد تعطیلات تابستانی نباید در ذهن تصمیم گیران وجود داشته باشد و نه تنها شرایط کنونی با شرایط چند صد سال پیش تفاوت دارد، لکن باید این ملاحظه را داشت که منطقه های مختلف، شرایط مختلفی دارند. بوم یزد با بوم مازندران تفاوت دارد. بوم سیستان با بوم آذربایجان تفاوت دارد. و ما باید در تصمیم گیری به این مبحث نیز توجه دارا باشیم.